English version


Členství
Banjo Jamboree
Slevy pro členy
Kapely
Festivaly
BG listy - archiv
Články
Kalendář
Vzkazy
Česká CD
BG Autostop
Další odkazy
Facebook
Kontakty
Hlavní strana


 

BLUELAND

Autor článku: Ľubomír Toman | Datum: 19.2.2002

Pôvodne hlohovecka, teraz celoslovenská skupina hrajúca súčastný bluegrass. Napísal Ľubomír Toman

Skupina vznikla v januári roku 1995. Cez dva roky vystupovali v zostave : Miloš Tomka/gitara a spev, Stanislav Tomka/basgitara a spev, Andrej Godal/banjo a Peter Balón/mandolína. V roku 1996 si natočili kazetu Bluegrass Celebration, ktorá je narozdiel od koncertov obohatená o bariton naspievaný Milošom. Spievali prevažne anglicky (občas i slovenské texti od Jaroslava Pataya ml. banjistu a textára z bývalích Pĺtnikov). Zučastnili sa i prvého ročníka festivalu Bluegrass večer na jeseň 1996 a na konci tohoto roku sa na čas rozpadajú.
V lete 1997 začali opäť skúšať , tentokrát v obsadeny : Miloš Tomka (gitara a spev), Stanislav Tomka (basgitara a spev), Jaroslav Rakay (mandolína a spev) a Roman Áč (banjo a spev). Ich premierové vystúpenie bolo na koncerte čechoameričana Slávka Hanzlíka 22. Novembra 1997 v hlohoveckom klube AXA. Skupina hrá súčasný bluegrass aky v amerike reprezentujú skupiny Lonesome River Band, Blue Highway …
V marci 1998 nahrali v trnavsko Štúdiu J prvé CD s názvom Prvýkrát - First Time. O zvukovú a hudobnú réžiu sa staral Svaťa Kotas a hosťom na projekte je dobrista Henrich Novák. Krst sa uskutočnil 27. júna 1998 na Bluegrass večere za účasti krsného otca projektu Svaťa Kotasa. Zúčastnili sa i prvého pezinského bluegrass večera pod názvom Bluegrass Session v novembri 1998 a tiež súťaže v rakúskej Viedni (skončili na 11.mieste). Pre rok 1998 sa Blueland stal podľa magazínu Slovgrass "Skupinou roka" a Miloš "Gitarista roka 1998" Stano "Basgitaristom roka 1998" a Roman "Banjistom roka 1998". K veľkým kapelným úspechom patrí účasť na českom festivale Banjo Jamboree a hranie na Dobrofeste s dobrovou legendou z USA LeRoy Mack v roku 1999.
Na konci roku 1999 odchádza mandolinista Jaroslav Rakay a nahrádza ho Pavol Daňo. V roku 2001 začali nahravať svoje druhé CD. Pretože neboli spokojný s výsledným zvukom nahrali skladby ešte raz a to až v nemecku u Marka Stefflera. Mark je mandolinista nemeckej skupiny Shady Mix a má vynikajúce skusenosti s nahrávaným, čo počut na zvuku CD. Po dlhom čakaný na vydanie nahravky sa im to podarilo až na začiatku roka 2002. Presne 9. marca slavnostne krstia CD v Hlohovci a album má názov "

Ich recenzie vyšli i Slovgrasse na ich prvú kazetu a prvé CD napísal recenziu Vladimír Hron :

Kapela Blueland patří k progresivním objevum slovenského bluegrassu posledních let. Již při pohledu na obsazení skupiny slibuje bratská dvojice záruku sehrané rytmiky ve stylu oblíbených rodinných tradic amerických kapel. Úsporné nástrojové obsazení zase nabízí dostatečný prostor jednotlivým muzikantským individualitám.
Obojí je při prvním poslechu nahrávky zřejmé již z úvodní klasiky "Teardrops In My Eyes". Potvrzuje se však známý fakt, že hráčská úroveň mladých kapel většinou převyšuje jejich pěvecké možnosti. Každý mladý hráč se většinou soustředí na svůj instrumentální vývoj a spoléhá na přirozenost svého hlasu ve vokále. Vokály jsou však poměrně kvalitní. Otázkou je zpěv na živých vystoupeních kapely, neboť Miloš Tomka nazpíval ve studiu dva hlasy. Angličtina se jeví jako dobrá, zpěvák ví, o čem zpívá. Výběr repertoáru dokazuje snahu kapely držet krok se současnými trendy bluegrassu bez zbytečných excesu moderny i s úctou ke tradicím klasiku. Záběr kapely je velmi široký - od Flatta & Scruggse a Stanley Brothers až k Tony Riceovi.
Zvukové možnosti současných studií zaručují slušnou technickou kvalitu nahrávky. Lahudkou je nazvučení banja a měkký zvuk baskytary, který je zřejmě přispusoben charakteru vybraných skladeb.
Vrcholem je píseň "I´ll Také The Blame" (zřejmě v aranžích A.Krauss & Union Station) a Nashville Blues" se skvěle přeladěnou kytarou v duchu první nahrávky Bluegrass Albumu s Emilem Formánkem. Kytarista se zjevně zabývá studiem hry Tony Rice. Kvalitní mandolína dostává prostor hlavne v orchestrálkach "Daybreak In Dixie" a "New Camptown Races" , kde zvládá i velmi obtížné pasáže. Instrumentálně jsou výkony hráču velmi na výši.
Stínem jsou gramatické a faktické chyby v anglických názvech na obalech MG či v zeměpisním atlase (Nashville).
Náhravka, pořízená vlastním nákladem, potvrzuje výrazný vzestup úrovně slovenské bluegrassové scény v posledních letech. Bouřlivý vývoj dokumentuje i fakt, že kapela se krátce po pořízení nahravky rozpadla, Dá se tedy očekávat vznik nových ještě perspektivnějších seskupení. Pořadatelé festivalu v Čechách by měli jistě věnovat slovenským kapelám více pozornosti.
Nová nahrávka skupiny Blueland dáva jasnou odpověd, kdo bude na Slovensku favoritem v anketě festivalu Bluegrass večer. Nová sestava se opíra nejen o standartně výkon bratří Tomku, ale i o momentální jedničku mezi banjisty - tradicionalisty Romana Áče. Brilantní základ doplňuje spolehlivá mandolína Jaroslava Rakaye a rozhodne nezapadne ani hostující dobro - Henrich Novák.
Oproti poslední kazetě Bluegrass Celebration je znát velký posun ve vokálech, což kapele umožňuje zařadit dva bezchybné gospely a´capella. Zejména "Get Down Brothers" dává vzpomenout pražský Blanket v dobách největší slávy. Konečně se plné síle prosazuje i jindy obvykle slabé místo naších kapel, a to výŕazný bluegrassový tenor.
Celková vyváženost vokálu jen podtrhuje vysokou technickou kvalitu nahravky. Do prvních taktu zpěvu bych vsadil krk, že se jedná o desku z kolébky bluegrassu. Znovu musím opakovat, že současné technické i nástrojové vybavení hráčum umožňuje při studiové práci držet krok se svými americkými vzory, zejména pracuje-li ve studiu pod patronátem Svati Kotase.
Zbývá jen odhadnout, co dál. Kapela sklízí zasloužený úspěch na Slovensku i v okolí, při troše ostrých loktu ji uvidíme na velkých festivalech v Čechách, v televizi a uslyšíme v rozhlase. Silný sponzor by mohl pomoci k prezentaci za velkou louží. Takto hozená rukavice by jistě byla impulsem k budování vlastního repertoáru a image tak, aby po první písni každý poslucháč zareagoval : "Yeah, it´s Blueland from Slovakia!"